Table of Contents
U Bibinjama se sve glasnije čuje nezadovoljstvo i strah. Nakon što je Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije zaprimilo zahtjev tvrtke Delta Terminali d.o.o., u vlasništvu umirovljenog generala Ivana Čermaka, za proširenje namjene skladišnog prostora u industrijsko-skladišnoj zoni Luke Gaženica, mještani su reagirali burno. Riječ je o prostoru koji se nalazi na administrativnom području općine Bibinje – mjesta poznatog po turizmu i obiteljskom životu uz more.
U utorak je zbog toga sazvana izvanredna sjednica Općinskog vijeća Bibinja, gdje su vijećnici izrazili ozbiljnu zabrinutost. Općinsko vijeće upozorilo je da bi planirana prenamjena terminala za skladištenje dizelskog goriva mogla imati trajne posljedice za okoliš, zdravlje ljudi i turistički imidž mjesta. Oporbeni vijećnici najavili su pokretanje peticije, poručivši kako “Bibinje neće šutjeti dok se HDZ-ove institucije igraju industrije u turističkom dvorištu”.
Od ulja do dizela – kako se mijenja lice Gaženice
Na lokaciji Delta Terminala danas se skladište biljna i palmina ulja, no Čermakova kompanija planira promjenu – skladištenje dizelskog goriva. Prema službenom planu, riječ je o 13 spremnika ukupnog kapaciteta 27.620 kubnih metara, od čega bi njih 12 bilo prenamijenjeno za dizel, a tek jedan (oznake C1) ostao za biljna i palmina ulja. Maksimalni kapacitet za dizel bio bi čak 26.660 kubika – goleme količine goriva koje bi svakodnevno stajale na par minuta vožnje od obiteljskih kuća, apartmana i plaža.
Ovaj plan izazvao je opravdan strah među mještanima, pogotovo jer se radi o turističkom naselju u kojem se posljednjih godina ulaže obalu i apartmanski turizam, a ne u rezervoare nafte i dizela. Mnogi se pitaju – kako će izgledati Bibinje ako im se uz rivu širi industrijska zona s tankovima goriva?
Sve “po zakonu”, ali protiv ljudi
Direktorica za razvoj i investicije Delta Terminala, dr. sc. Svetlana Perović, izjavila je za Jutarnji list da je “sve u skladu s propisima i prostornim planovima Grada Zadra, Županije i UPU-a Gaženice”. Međutim, dodala je i da im “nije poznata pobuna Općinskog vijeća Bibinja niti najavljena peticija stanovnika”.
Drugim riječima – investitor ne vidi problem, iako lokalna zajednica doslovno diže glas. No, kako to često biva u projektima iza kojih stoje veliki igrači povezani s HDZ-ovim strukturama, mišljenje stanovnika se svodi na fusnotu u elaboratu zaštite okoliša.
Čermak – gazda Gaženice i simbol HDZ-ovog “razvoja”
Čermak već godinama širi svoj utjecaj na zadarskom području. Preko svojih tvrtki preuzeo je Tankerkomercov terminal, nekadašnji Kepol, kao i pogone bivše Sojare, čime je postao najveći koncesionar i faktički gospodar teretne luke Gaženica.
Podsjetimo, 2022. godine Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja proglasilo je “prihvatljivim za ekološku mrežu” projekt izgradnje bunkering stanice za ukapljeni (LNG) i stlačeni prirodni plin (CNG) u Gaženici. Taj je plan – nestao bez objašnjenja. Umjesto plina, danas se planira dizel, gorivo koje je sve suprotno “zelenoj tranziciji” koju HDZ-ove vlade vole isticati u javnosti.
Službeni narativ govori o “modernizaciji i povećanju udjela obnovljivih izvora energije”, no u stvarnosti Čermak i društvo pretvaraju Gaženicu u naftno carstvo pod državnim blagoslovom.
Bibinje – između profita i preživljavanja
Bibinjci su svjesni da se bore s vjetrenjačama. Javna rasprava o elaboratu zaštite okoliša otvorena je do kraja mjeseca, ali koliko će mišljenje lokalne zajednice doista utjecati na odluku, pitanje je na koje nitko iz HDZ-ove vlasti ne želi odgovoriti.
U Općini poručuju kako će “u okviru svojih ovlasti zastupati interese mještana”, no iskustvo s dosadašnjim projektima pokazuje da kada ministarstva i državne agencije odluče – lokalni glas ne znači mnogo.
Ako Ministarstvo ponovno potvrdi da je “sve po zakonu”, Bibinje će postati prvo turističko mjesto u Dalmaciji s terminalom dizela u dvorištu. Takav razvoj događaja mogao bi ozbiljno ugroziti imidž mjesta, turizam i svakodnevni život.
“Turisti nam neće dolaziti gledati rezervoare goriva. Ovo je sumrak zdravog razuma i udar na naš način života”, poručuju mještani.
Zeleni razvoj po HDZ-ovoj mjeri
Dok HDZ-ovi ministri i županijski moćnici govore o “zelenoj tranziciji” i “održivom razvoju”, stvarnost na terenu pokazuje sasvim suprotno. Umjesto čistog mora, sigurnog okoliša i turizma, Dalmacija dobiva skladišta goriva, dizel i industrijsku prašinu – sve uz blagoslov institucija koje bi trebale štititi javni interes.
Bibinje je tako postalo simbol sukoba između kapitala i života, između naroda i sustava, između turističkog mjesta i industrijskog odlagališta. I dok se HDZ-ova mašinerija pravi da ništa ne vidi, mještani poručuju:
“Nećemo dopustiti da nas pretvore u industrijski park Čermakovog carstva.”