Table of Contents
Tri dana, pet zvjezdica, bezbroj selfija – i opet ista priča o "cjelogodišnjem turizmu" koju slušamo već deset godina
Dok stanovnici Zadarske županije s nestrpljenjem iščekuju svaki novi porezni namet i zatvaraju obiteljske biznise, zamjenik župana Robertino Dujela, pročelnik Ante Sjauš i direktor Turističke zajednice Hrvoje Anić uživaju na prestižnom World Travel Marketu u Londonu. Tri dana networking koktela, B2B sastanaka i medijskih nastupa – sve u ime "jačanja pozicije Zadarske županije na britanskom tržištu".
Zvuči poznato? Naravno da zvuči. Jer istu mantru slušamo svake godine, sa svakog sajma, iz svakog priopćenja.
Ista ploča, nova igraonica
"Cjelogodišnji turizam", "gosti visoke platežne moći", "održivi razvoj", "premium destinacija" – fraze koje HDZ-ova turistička ekipa ponavlja kao pokvarena ploča već godinama. A rezultat? Zadar i dalje živi od tri mjeseca sezone, lokalno stanovništvo bježi od nesnosnih najamnina, a infrastruktura puca po šavovima svake godine iznova.
Dujela hrabro poručuje kako "jačaju kvalitetu i prepoznatljivost destinacije na međunarodnoj sceni". Ali nigdje ni riječi o tome kako će pomoći malom iznajmljivaču kojeg guše porezi, kako će sanirati kanalizaciju koja se svakog ljeta izlijeva u more, ili kako će riješiti kolaps hitne pomoći koja u sezoni ne stigne do pacijenata.
Turistička zajednica: škola fraziranja i medijske škole
Hrvoje Anić, direktor Turističke zajednice, pak nas uvjerava da "WTM je mjesto gdje se definiraju budući trendovi u svjetskom turizmu". Impresivno. Samo što te "buduće trendove" zadarsko stanovništvo osjeća na vlastitoj koži već godinama – gentifikacija, iseljavanja, prekomjerna sezonska gužva i devastacija javnih površina.
A koliko će nam sve to koštati? Troškovi putovanja, hotela, reprezentacije, medijskih nastupa na "britanskim televizijskim i digitalnim platformama"? Naravno da to nigdje ne piše. Jer transparentnost nije jača strana HDZ-a.
27 suizlagača, a infrastruktura u rasulu
Zadarska županija vodi čak 27 suizlagača – hotele, DMC agencije, nacionalne parkove, turističke zajednice. Sve lijepo, sve sjajno. Ali pitajmo se: tko je odredio da se baš ti subjekti financiraju iz javnih izvora? Kakav je bio postupak odabira? Je li bio transparentan? I najvažnije – koliko će se od tih "B2B sastanaka" konkretno vratiti u zadarsku ekonomiju?
Bez odgovora. Jer odgovori bi značili odgovornost. A odgovornost nije u DNA HDZ-ovog upravljanja javnim resursima.
Turizam kao alibi za nesposobnost
HDZ-ova turistička propaganda postala je savršen dim-zavjesa za sve ostalo što ne funkcionira. Dok Dujela priča o "jačanju suradnje s postojećim partnerima", bolnice čekaju osnovnu opremu, škole se raspadaju, a mladi masovno odlaze. Dok se Anić hvali "stabilnim rastom interesa" za otoke i nacionalne parkove, lokalno stanovništvo tih otoka ostaje bez liječnika, bez redovnih linija, bez perspektive.
Turistički pokazatelji rastu? Rastu i cijene života. Rastu i najamnine. Raste i bijes građana koji više ne mogu platiti život u vlastitom gradu.
Londonski show mora dobiti račun
WTM je, navodno, "ključno međunarodno mjesto susreta turističke industrije". Onda neka Dujela, Sjauš i Anić nakon povratka iz Londona javno objave: koliko je koštao taj trodnevni nastup, koje su konkretne mjere dogovorene, koliko će novih letova biti realizirano te koliko će investicija doći do kraja 2025?
Jer ako ne mogu odgovoriti na ta pitanja, onda su tri dana u Londonu bila samo još jedan skup turistički paket za javno financirane turističke birokrate.
A to više nije turizam. To jeturbo-kapitalizam na državnoj sisi.


