Table of Contents
Na nedavnoj sjednici Gradskog vijeća dogodila se tragikomična situacija koja savršeno ilustrira stanje u gradskoj upravi pod vodstvom gradonačelnika Šime Erlića. Ravnatelj Pomorske škole i gradski vijećnik iz kvote HDZ - a, Marin Perinić, iznio je prijedlog za izradu interaktivne karte prometnih radova koja bi građanima omogućila pravovremeno informiranje o zatvorenim cestama i radovima. Erlić je entuzijastično prihvatio inicijativu, hvaleći se pritom kako njegova administracija "od preuzimanja vlasti" radi na poboljšanju komunikacije s građanima.
Problem? Grad Zadar tu kartu već ima. Ili bolje rečeno - ima neažuriranu, zapuštenu i potpuno beskorisnu verziju onoga što bi trebala biti funkcionalna aplikacija.
Skupi projekt koji nitko ne održava
Interaktivna karta dodana je kao dio aplikacije Zadar Smart City krajem 2024. godine, samo godinu dana prije Perinićeva prijedloga. Aplikacija je dio kontroverznog projekta Zadar Urban Mobility 4.0 (“ZUM 4.0”), koji je financiran putem ITU mehanizma EU za poticanje urbanog razvoja, ukupne vrijednosti 1.966.134,48 eura, od čega oko 1.613.909,35 eura bespovratnih sredstava. Spomenuta aplikacija trebala bi prikazivati sve aktualne radove na gradskim cestama, njihovo trajanje, izvođače i faze izvođenja.
Realnost? Prema trenutnom stanju aplikacije, Zadar je svojevrsni prometni Eldorado - bez ijednog rada, bez ijedne zatvorene ulice, bez ijednog zastoja. Aplikacija ne prikazuje raskopano Diklo, ne zna za zatvorenu ulicu Nikole Tesle i sl.
Erlić ne zna što ima u vlastitoj kući
Zabrinjavajuće u cijeloj priči nije tehnički kvar ili propust u održavanju. Najgore je što gradonačelnik Erlić očito nema pojma što sve Grad posjeduje, koje alate ima na raspolaganju i kako oni funkcioniraju - ili ne funkcioniraju.
Umjesto da na Perinićev prijedlog odgovori:
"Oprostite, ali to već imamo, samo moramo popraviti sustav", Erlić je zaigrao ulogu spasitelja i prihvatio inicijativu kao da je riječ o revolucionarnoj ideji. Što to govori o njegovoj kontroli nad gradskom upravom?
Upozorenja ignorirana
Ovo nije prvi put da se ukazuje na probleme i neučinkovitost projekta "ZUM 4.0". Sjetimo se samo koliko je naših sugrađana uopće znalo za dijelove ovog projekta i koliko dugo su stajali beskorisni, neaktivni, koliko su se kvarili, a neki bili i potpuno besmisleni. Gotovo nitko. Koliko je trebalo sustavu elektronske naplate u javnom prijevozu da se pokrene, koliko se korisnom pokazala aplikacija Zadar ParkIN kao sustav "pametnog" parkiranja, svako koliko je u kvaru sustav informiranja putnika, odnosno "pametne" autobusne stanice i zasloni...
Početkom 2025. godine mediji su već upozoravali kako se podaci u aplikaciji Zadar Smart City ne ažuriraju i kako ne odražavaju stvarno stanje. Tada su brojni radovi bili u tijeku - ali nevidljivi u aplikaciji.
Reakcija gradske uprave? Nikakva
Projekt Zadar Smart City pokrenut je uz velika obećanja i, prema dostupnim informacijama, značajna financijska ulaganja.
Pokretanje projekta trajalo je mjesecima, a od najave do implementacije prošlo je dovoljno vremena da građani izgube strpljenje. Aplikacija je oduvijek patila od dječjih bolesti - nestabilnost sustava, neprecizni podaci o slobodnim parkirnim mjestima, loše korisničko iskustvo, a sada i potpuno nefunkcionalna karta prometnih radova.
Pitanja koja traže odgovore
Zašto se aplikacija ne održava ako je već plaćena i razvijena? Tko je odgovoran za ažuriranje podataka? Postoji li uopće plan održavanja ili je aplikacija pustena da sama tone nakon lansiranja? I najvažnije - zna li gradonačelnik Erlić uopće što sve posjeduje u svom portfelju ili samo reagira ad hoc na prijedloge vijećnika?
Građani Zadra imaju pravo znati gdje se izvode radovi. Imaju pravo na funkcionalnu aplikaciju koja je masno plaćena. I imaju pravo na gradonačelnika koji zna što se događa u njegovoj upravi.
Za sada, čini se, nemaju ništa od toga.