Table of Contents
Na pompozno najavljenoj konferenciji „Zajedno za bolji Zadar“, organiziranoj u režiji Turističke zajednice grada Zadra, okupili su se gradski dužnosnici, pročelnici i predstavnici komunalnih tvrtki – svi osim onih koji doista trpe posljedice njihove politike: građana koji su napustili Poluotok, nekad srce Zadra.
U dvorani su se razmjenjivale floskule o „uspješnoj sezoni“ i „održivom turizmu“, dok je realnost – puste ulice, zatvoreni lokali i apartmani bez gostiju – ostala izvan kadra.
Erlić i njegova iluzija "cjelogodišnjeg turizma"
Gradonačelnik Šime Erlić, ujedno i predsjednik Turističke zajednice, iskoristio je priliku da se pred mikrofonom još jednom samopohvali:
– Iako su najave prije ljeta bile pesimistične, sezona je prošla iznad svih očekivanja. U listopadu smo još bolji nego prošle godine. Prilagodba cjelogodišnjem turizmu dovodi nas za isti stol. Izradili smo plan zaštite Poluotoka, koji je kvalitetno osmišljen i funkcionalan, a pripremamo i cijeli niz odluka – izmjene pravila zakupa javnih površina, markaciju štekata na licu mjesta, izradu njihova katastra i dopune komunalnog reda.
Erlić je tako, po starom HDZ-ovom receptu, govorio o „planovima“ i „modernizaciji“, dok je stvarnost potpuno drugačija.
Njegov plan zaštite Poluotoka stiže tek sada – desetljeće prekasno, kad na Poluotoku više nema ni domicilnog stanovništva. Otišli su, izgurani apartmanizacijom, galamom sezonskih šankova i noćnom bukom. Grad koji se nekad budio uz miris kave i zvuk crkvenih zvona, danas je kulisa za turiste koji dolaze, spavaju dvije noći i odlaze.
Dok Erlić „štiti Poluotok“, stanari su ga napustili. A upravo su ih takvi „planski“ projekti i pretvorili u izbjeglice iz vlastitog grada.
"Uspješna sezona" – samo u HDZ-ovim govorima
Govori o „rekordnoj sezoni“ zvuče groteskno onima koji su ovo ljeto gledali poluprazne gradske ulice, opustjele plaže i ugostitelje na rubu očaja.
Sezona 2025. bila je na aparatima za oživljavanje, što su vidjeli svi – osim gradske vlasti.
Ali za HDZ i njegove kadrove, stvarnost je uvijek pitanje percepcije. Ako Šime Erlić kaže da je „turizam cjelogodišnji“, onda valjda jest – makar je listopad donio više radnika na minimalcu nego turista.
Istraživanja kao smokvin list
Ivona Šimičić, voditeljica destinacijskog marketinga u tvrtki IQM Destination, predstavila je rezultate istraživanja zadovoljstva gostiju. Prema njezinim podacima, Zadar ima prosječnu ocjenu 88,8 – i to se odmah proglasilo uspjehom.
No i sama Šimičić upozorila je:
– Gosti su kritični, ističu visoke cijene i oprezno troše. Primjećuju monotoniju ponude.
Drugim riječima: ponuda je postala dosadna, cijene previsoke, a doživljaj sve plići.
Grad koji se hvali autentičnošću postao je tipska scenografija za sezonsku zaradu – bez duše, bez raznolikosti, bez ljudi.
Ugostitelji u klinču između komunalnog nereda i birokracije
Na panelu su ugostitelji pokušali biti konstruktivni, ali naišli su na zid birokratske bešćutnosti.
Tražili su više javnih toaleta, više spremnika za otpad, manje improvizacije i više reda.
Gradski pročelnik Hrvoje Marić najavio je postavljanje nadzornih kamera na „crnim točkama“ Poluotoka, uz objašnjenje da su ugostitelji „najveći proizvođači otpada“.
Naravno – lakše je krivnju prebaciti na njih, nego priznati da gradske službe već godinama ne uspijevaju postaviti dovoljan broj spremnika ni održati osnovnu čistoću.
John Ivan Krstičević, direktor Čistoće pokušao je sve umotati u „konzervatorske odluke“:
– Poluotok ima svoje zakonitosti. Postavljanje dodatnih spremnika nije prihvatljivo.
Dakle – stanovnici su nestali, turisti gunđaju, ugostitelji ne znaju kamo s otpadom, ali najvažnije je da se „poštuje status kulturno-povijesne cjeline“.
To je HDZ-ova formula – ljepilo od riječi i izgovora koje ništa ne rješavaju.
TZ direktorica Iva Bencun – između lojalnosti i realnosti
Direktorica TZ-a Iva Bencun govorila je o važnosti suradnje javnog i privatnog sektora, no bez jasnih prijedloga.
Njena uloga sve više sliči na PR štit gradonačelnika – produženu ruku sustava koji je potrošio sve kredite povjerenja kod građana i poduzetnika.
Zadar bez sadržaja, bez ljudi i bez vizije
Zadar je grad koji je prodao svoju dušu apartmanima i štekatu.
Nema više tržnice s domaćim ljudima, nema večernjeg života koji nije isključivo za turiste, nema ni programa koji bi zadržao mlade.
Svi gradski dokumenti i planovi kasne, dok HDZ-ov kadar tapka po PR-površini, snima se na sadnji stabala i uvjerava građane da je sve „iznad očekivanja“.
Erlić i njegova ekipa žele zaštititi Poluotok – ali od koga?
Stanovnika više nema. Autentičnog života više nema. Ostala je samo sjenka grada koji je nekoć imao dušu.
Grad u kojem vlada HDZ-ov PR, a ne politika
HDZ-ov Zadar postao je grad PR-kampanja i koncerata za fotografiju.
Gradonačelnik Šime Erlić priča o „održivom turizmu“, a u istom dahu dopušta da Poluotok postane muzej apartmana i sezonskog otpada.
Zadar ne treba više floskula, konferencija i „planova“.
Treba politiku koja zna reći istinu – da sezona nije bila dobra, da je grad preopterećen apartmanima, da komunalni sustav ne funkcionira i da stanovnici odlaze.
Sve ostalo – samo je dekor za novu lažnu sezonu.




