Otvori članak

KINEZI LETE IZ GAŽENICE: Lučka uprava jednostrano raskida koncesiju s Lukom Zadar nakon godina neispunjenih obećanja

Table of Contents

Upravno vijeće Lučke uprave Zadar povuklo je potez koji se dugo najavljuje – jednostrano raskinulo ugovor o koncesiji s Lukom Zadar d.d., premda je ugovor bio sklopljen sve do 2039. godine. Razlog? Neispunjavanje ključnih odredbi, prije svega obaveze investiranja koje su ostale samo na papiru.

Odluci je prethodio temeljit nadzor stručnog povjerenstva, a zeleno svjetlo dali su i DORH i nadležno ministarstvo. Luka Zadar dobiva otkazni rok od 150 dana, nakon čega slijedi službeno izvještavanje javnosti.

Naravno, očekuju se žalbe sudskim putem. Kineski vlasnici već su aktivirali diplomatske kanale – prošlog tjedna njihov veleposlanik bio je na prijemu u Zadarskoj županiji, jasno nastojeći spasiti što se spasiti može.

Obećanja vrijedna 215 milijuna kuna ostala prazna priča

Priča počinje davne 2002. godine kada je Luka Zadar dobila prioritetnu koncesiju na teretnu luku Gaženicu. Koncesija je 2014. godine produljena za dodatnih 25 godina uz suglasnost Vlade RH, a sve uz konkretna obećanja: investicije u iznosu od tadašnjih 215,75 milijuna kuna.

Što se dogodilo u sljedećih deset godina? Praktički ništa. Osim kupnje dvije mobilne dizalice – financirane kreditom uz založno pravo – od najavljenih investicija nije bilo ni traga. Luka se nakratko profilirala kao tranzitna točka za vjetroturbine, ali ni to nije potrajalo.

Ove godine, Luka Zadar čak je "nadobudno" mijenjala vodovodne cijevi uz Gaženičku – bez potrebnih dozvola. Simbolično za način poslovanja koji je doveo do raskida koncesije.

Gubitak slijedi gubitak, a kineski vlasnici gledaju dalje

Financijski rezultati govore sve. I 2024. godine, premda su prihodi porasli, Luka Zadar završila je s gubitkom od 166 tisuća eura. Obrazac koji se ponavlja godinama.

Nekad ugledna zadarska firma prošla je bizarnu vlasničku transformaciju: najprije je prodana slovenskim crkvenim fondovima, potom je dospjela u ruke kineskih investitora. Od lipnja ove godine Zhuang Mao novi je predsjednik Nadzornog odbora, dok je Suo Zhang predsjednik Uprave od 2023.

Kinez Zhang, koji je u Zadru osnivao i trgovačku tvrtku Lock Meta d.o.o., prošle godine je optimistično najavljivao proširenje na terminale 7 i 8, rada s ro-ro i kontejnerskim brodovima. Planovi koji su sad pali u vodu zajedno s koncesijom.

U njegovu Upravu ušao je i Mario Rendulić – upravo onaj koji je Kineze doveo u Luku Zadar.Počelo je s firmom Luxury Real Estate i 23 posto kineskog kapitala, a 2017. stigao je Jiangxiong Hu, kineski ulagač poznat po pokušaju spašavanja Todorićevog Agrokora. Ubrzo su Kinezi postali dvotrećinski vlasnici Luke Zadar.

Što sada?

Ključna pitanja ostaju otvorena: kada će Lučka uprava Zadar naći novog koncesionara za teretni dio Gaženice? Hoće li konačno ući "veliki igrači" koje je nedavno najavio župan Josip Bilaver? I kako će završiti natječaj za koncesiju na višenamjenski terminal?

Luka Zadar, sa svojih devedesetak zaposlenih, zadržala je i druge, manje koncesije od Lučke uprave Zadar. No, to je sada tek usputna bilješka u priči o propuštenim prilikama, neostvarenim investicijama i koncesiji koja je postala teret umjesto razvojne šanse.

Komentari

Posljednje