Table of Contents
Nakon što je ZADAR News prije samo nekoliko dana ekskluzivno objavio tajne dokumente Državne revizije koja je ustvrdila kako je direktor Turističke zajednice Mario Paleka radio financijske akrobacije i kako nije radio po zakonom propisanim regulativama kao šef TZ-a, Paleki smo poslali upit da se očituje na teške optužbe iz dokumenta.
EKSKLUZIVNO: Objavljujemo tajni dokument Revizije koja je dokazala kako je Mario Paleka kršio zakonske propise
Paleka misli kako Državna revizija ne radi po zakonu, a ne on
Osim što je praktički optužio Državnu reviziju da ne radi po zakonu, Paleka, koji je nakon koncerta Rite Ore Grad Zadar ostavio u milijunskim dubiozama, u svom tekstu koji nam je poslao ponudio je novo rješenje za turizam na razini cijele države.
Da, dobro ste pročitali, Mario Paleka kojega smo naknadno uhvatili u nepotrebnom trošenju stotina tisuća naših kuna na raznorazne iPhoneove, Galaxye i ostalu skupocjenu opremu tvrdi ima rješenje za Hrvatsku.
EKSKLUZIVNI DOKUMENT – Paleka spiskao stotine tisuća kuna na hrpu iPhoneova i Galaxya, tu su i brojni laptopovi i ostali skupi i nepotrebni uređaji
O čemu se radi, pročitajte u nastavku:
“Poštovani,
zahvaljujemo na Vašem upitu. Koristimo priliku informirati Vas TZ grada Zadra postupa i radi isključivo sukladno odredbama propisanim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, Zakonom o turističkoj pristojbi, Zakonom o članarinama u turističkoj zajednici, Zakonom o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacije te Pravilnikom o neprofitnom računovodstvu i računskom planu.
Vezano uz Vaš upit, riječ je o problematici sustava turističkih zajednica Republike Hrvatske za koju vjerujemo da će se riješiti u skoro vrijeme na nacionalnoj razini.
Stoga, naše očitovanje dostavljamo u cijelosti.
Vezano uz evidenciju potraživanja za turističku članarinu i turističku pristojbu, dostavljamo sljedeće:
Prihodi po osnovi članarine u turističkim zajednicama se sukladno čl. 2. st. 2. Općeg poreznog zakona smatraju drugim javnim davanjima te kao takvi podliježu postupcima utvrđivanja, naplate i nadzora koji se primjenjuju na porezne prihode.
Iz navedenog je razloga sam postupak naplate i nadzora, koji između ostalog uključuje i pokretanje postupaka prisilne naplate, utvrđivanja zastare i ostalih radnji koje su nužne za kvalitetno upravljanje potraživanjima u nadležnosti Porezne uprave.
Predmetno postupanje, odnosno kvalifikacija turističke članarine kao javnog davanja u smislu Općeg poreznog zakona onemogućuje sustavu turističkih zajednica da upravlja potraživanjima po toj osnovi na jednak način kao što upravlja potraživanjima po drugim osnovama koja ne pripadaju u kategoriju javnih davanja.
Iz navedenog razloga, sustav turističkih zajednica do sada nije potraživanja po osnovi javnih davanja iskazivao unutar stavke „Potraživanja za prihode“ izvještaja o BIL-NPF u kojem neprofitne organizacije iskazuju potraživanja po osnovi članarina i članskih doprinosa te potraživanja po posebnim propisima.
Naime, jedina zakonom ovlaštena tijela za provođenje postupka nadzora, utvrđivanja te prisilne naplate predmetnih prihoda jesu porezna tijela u smislu čl. 3. Općeg poreznog zakona (NN 115/16), točnije tijela državne uprave u čijem su djelokrugu poslovi utvrđivanja i/ili nadzora i/ili naplate poreza, u konkretnom slučaju predmetnu nadležnost ima Porezna uprava u slučaju prihoda po osnovi članarine u turističkim zajednicama (čl. 12. Zakona o članarinama u turističkim zajednicama – (NN 52/19, 144/20).
U tom smislu, sustav turističkih zajednica nema mogućnost nikakvog upravljanja predmetnim vrstama potraživanja, posebice kroz nadzor nad naplatom, odnosno zakonski nije ovlašten za pokretanje postupaka prisilne naplate, niti za cjeloviti i pravovremeni uvid u status postupaka koje provode ovlaštena tijela javne vlasti, pa iskazivanje ovih potraživanja i dalje ne bi bilo temeljeno na stvarnom stanju, odnosno na bitno vjerodostojnim podacima.
Predmetno onemogućuje sustav turističkih zajednica kao vjerovnike da pravovremeno i ispravno knjiži navedena potraživanja odnosno da ih pravovremeno otpisuje u slučajevima nemogućnosti naplate uzrokovane zastarom koju je sukladno ranije navedenom Općem poreznom zakonu dužno utvrđivati nadležno porezno tijelo odnosno u slučajevima otežane mogućnosti naplate uzrokovane predstečajnim ili stečajnim postupcima u kojima se kao vjerovnik prema uvriježenoj praksi prijavljuje Ministarstvo financija tj. Porezna uprava.
Slijedom svega navedenog, takvo iskazivanje potraživanja bez podataka o statusu pojedinačne tražbine kojima sustav turističkih zajednica ne raspolaže, ne bi bilo u skladu s računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti i pouzdanosti na kojima se sukladno čl. 7. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 121/14) temelji računovodstvo neprofitnih organizacija pri čemu je posebno važno istaknuti načelo pouzdanosti informacije u financijskom izvještaju koje podrazumijeva da je informacija pouzdana kad u njoj nema značajne pogreške i pristranosti, odnosno kad vjerno odražava ono što predstavlja.
Također, iskazivanje potraživanja po osnovi turističke članarine dodatno je nemoguće prikazati iz razloga jer isto počiva po modelu plaćanja predujma, a konačno potraživanje po osnovi turističke članarine utvrđuje se tek predajom godišnjeg financijskog izvješća, dakle stvarni dug po toj osnovi može se utvrditi tek protekom poslovne godine i to nakon isteka rokova za predaju financijskih izvješća obveznika plaćanja te obrade podataka u istima. Dodatno, za razliku od sustava eVisitor ne postoji implementiran sustav praćenja turističke članarine na razini turističkih zajednica te se naplata iste prati isključivo putem informacijskih sustava Porezne uprave na koje sustav turističkih zajednica nema pravo pristupa pa u tom smislu sustav turističkih zajednica u odnosu na ovaj prihod nije mogao ustrojiti metodu praćenja putem zasebnih izvještaja, već se podaci kojima raspolaže sustav turističkih zajednica odnose samo na podatke koje dostavlja Porezna uprava i koji se tretiraju kao pomoćne evidencije, a koji su nedostatni za bilančno iskazivanje iz ranije navedenih razloga vezanih uz računovodstvena načela u neprofitnim organizacijama.
Sukladno Zakonu o članarinama u turističkim zajednicama, poslove evidencije, obračuna i naplate turističke članarine obavlja Porezna uprava te je ista dužna dostaviti Turističkoj zajednici podatke jednom mjesečno na način:
– predujmovi za prethodni mjesec
– uplate obveznika u prethodnom mjesecu
– kumulativno mjesečno izvješće o konačnim obračunima turističke članarine za prethodnu godinu.
Temeljem Zakona o turističkim članarinama za troškove evidencije, obračuna i naplate članarine te dostave podataka turističkoj zajednici, za Poreznu upravu se izdvaja 3% od naplaćene članarine.
Podatke o potraživanjima za turističku članarinu Turistička zajednica grada Zadra ne iskazuje u svojim poslovnim knjigama budući da nema adekvatnih podataka o broju obveznika te iznosu potraživanja za turističku članarinu. Stoga držimo da iz svega navedenog TZ grada Zadra nema ovlasti redovito evidentirati i ažurirati potraživanja od turističke članarine u svojim poslovnim knjigama, već to čini Porezna uprava.
Vezano uz evidenciju potraživanja za turističku pristojbu, sustav turističkih zajednica u svojim poslovnim knjigama ne iskazuje potraživanja za turističku pristojbu iz razloga što je nemoguće utvrditi točan iznos potraživanja.
Potraživanja za turističku pristojbu u pomoćnim knjigama odnosno u sustavu eVisitor utvrđena su u realnom vremenu sukladno trenutnom broju prijavljenih gostiju i izmjeni kapaciteta postelja u smještaju u domaćinstvu što rezultira zbirnim iznosom koji se uplaćuje na uplatni račun te potom raspoređuje sustavu turističkih zajednica, a lokalne turističke zajednica dobiju dio ukupno uplaćenih sredstava.
Stoga eVisitor kao pomoćna knjiga ne sadrži vjerodostojne isprave na temelju kojih se mogu evidentirati potraživanja za turističku pristojbu u glavnoj knjizi niti se temelji na stvarnom stanju. Evidencija potraživanja TP u glavnoj knjizi rezultirala bi sigurnim i evidentnim odstupanjima naplaćenih i potraživanih sredstava čime bi se stvorile nerealne odnosno “fiktivne” otvorene stavke u glavnoj knjizi, uzročno posljedično povezane sa svakodnevnim izmjenama i ažuriranjima kompletnih podataka u sustavu eVisitor kao što su prijave novih rješenja, odjave postojećih rješenja, naknadne ispravke već prijavljenih i odjavljenih gostiju i slično. Iz svega navedenog, iskazivanje potraživanja u glavnoj knjizi ne bi bilo u skladu s računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti i pouzdanosti.
Srdačan pozdrav,
Mario Paleka, direktor”, stoji u tekstu koji nam je dostavljen, a isti je potpisan s “Mario Paleka”.