Table of Contents
Grad Zadar opet kopa – doslovno i metaforički. Nakon što su građani tek predahnuli od višegodišnjeg kaosa, bagera i cijevi, gradska vlast predvođena HDZ-ovim gradonačelnikom Šimom Erlićem, njegovom TikTok ekipom i pročelnikom za graditeljstvo Darkom Kasapom ponovno je pronašla način da prometni “napredak” pretvori u urbanu devastaciju. U tijeku je novi plan – rekonstrukcija dijela Ulice Denisa Špike i Puta Dikla, ukupne dužine gotovo 1.200 metara, u četiri faze. Grad Zadar za to je raspisao natječaj vrijedan 60 tisuća eura bez PDV-a, a idejni projekt potpisuje Zdravko Rambrot, dipl.ing.građ. iz tvrtke GIN Company – koji projektira i širenje Tuđmanove, a to je praktički treća faza davno planiranog cestovnog zahvata. Izgradnja je predviđena temeljem pravomoćne lokacijske dozvole od 6. svibnja 2024. godine. Međutim, kako navodi Kasap, projekt se nije mogao dalje razvijati zbog nedostatka sredstava u gradskom proračunu. Tek je nedavno njegov Odjel pokrenuo natječaj za projektiranje, što je preduvjet da se Grad uopće može prijaviti za sufinanciranje putem “Poziva za ulaganja u prometnu infrastrukturu sa svrhom uklanjanja uskih grla u javnom prijevozu”.
Riječ je o već poznatom modelu putem kojeg MUP sufinancira tzv. crne točke u prometu – dakle, projekte koji bi navodno trebali povećati sigurnost. Ovaj “projektić” možda zvuči bezazleno, ali već po brojkama vidimo koliko duboko ide: prema Kasapovim riječima, izvođenje će koštati 2,6 milijuna eura, dok će se čak 3,3 milijuna eura spiskati na otkup zemljišta. Samo za prvu fazu – 35 vlasnika, dok ih je u trećoj čak 80. Denisa Špike – od ulice do rotor-dvorišta U prvoj fazi planira se rekonstrukcija 296 metara Ulice Denisa Špike – od spoja na raskrižju Ivana Gundulića, Puta Petrića, Denisa Špike, Miroslava Krleže i Đure Sudete do križanja s Asje Petričić i Antuna Mihanovića. Na tom se dijelu predviđa proširenje kolnika na 6,5 metara, izgradnja nogostupa širine 3 metra, biciklističke staze od 2,5 metra i dodatnog nogostupa s druge strane širine 1,5 metar. Sve to kulminira kružnim tokom na spoju Špike, Petričić i Mihanovića, s vanjskim radijusom od 12,5 metara – rotorom koji je doslovno “pao iz vedra neba” stanarima koji će, kako kažu, iz garaže izlaziti ravno u prometni krug. Ljudi su u šoku, a nitko ih, naravno, ništa nije pitao. Put Dikla – nakon dvije godine agonije, ponovno pod bagere Ako mislite da je Denisa Špike loše prošla, pričekajte da vidite što čeka Put Dikla.
U drugoj fazi, rekonstrukcija obuhvaća 337 metara – od raskrižja Ulice Denisa Špike i Asje Petričić do raskrižja s Ulicom Augusta Šenoe i Valerija de Ponte. Na tom dijelu kolnik se ponovno širi na 6,5 metara, grade se nogostupi (4,5 i 1,5 metar), biciklistička staza širine 2,5 metra i potporni zid. U trećoj fazi, bageri idu dalje – 525 metara od Šenoe i Valerija de Ponte do raskrižja s Antuna Gustava Matoša i Matije Gupca. U četvrtoj fazi slijedi još jedan dodatak: odvojak dug 52 metra prema Ulici Tina Ujevića, jednosmjeran, s kolnikom širine 3,5 metra i jednostranim nogostupom. Drugim riječima: cijeli potez od budućeg rotora do Ekonomske škole pretvara se u novi gradski “projekt stoljeća”, a cijenu – naravno – plaćaju građani. A što s drvoredom fafarikula? Put Dikla nije bilo koja ulica. To je jedna od rijetkih gradskih prometnica koja je ostala vjerna svom izgledu i duhu. Redovi fafarikula uz rubove ceste čine je prepoznatljivom, gotovo poetskom, posebno u ljetnim večerima kad se krošnje spajaju nad cestom u zeleni svod. No, taj će drvored vrlo vjerojatno postati prva žrtva “rekonstrukcije”. Građani se boje da će “modernizacija” značiti motornu pilu za stabla, uz već poznate izgovore o “sigurnosti prometa” i “urbanističkom usklađivanju”. Nije to prvi put: ista priča ponavlja se iz godine u godinu – nova cesta, nova obećanja, novi betonski zidovi i nove sadnice kojima se “kompenzira” ono što je već uništeno. TikTok gradska ekipa koja se voli slikati kraj posađenih par drvaca sada će, po svemu sudeći, ponovno sjeći ono što nisu ni posadili. Dvije godine agonije, pa opet sve ispočetka Podsjetimo, Put Dikla je konačno bio pušten u promet 8. ožujka 2024., nakon dvije godine radova na kanalizaciji i vodovodu. Ulica je tada bila potpuno raskopana, stanovnici su trpjeli prašinu, blato i zatvoren pristup, ali su barem dočekali da sve završi. Da bi sada, samo 20 mjeseci kasnije, saznali – da počinje ponovno. “Ne možemo vjerovati. Čim su završili, već opet kopaju. Hoće li ovaj grad ikad naučiti planirati?”, pitaju ogorčeni stanovnici. Otkupi, provizije i HDZ-ova matematika Kasapova brojka o 3,3 milijuna eura za otkup zemljišta govori sve. To nije rekonstrukcija, to je financijski plijen. Grad se “širi” i “modernizira”, ali se ne zna gdje završava javni interes, a gdje počinje privatni račun. I dok stanovnici čekaju da vide hoće li im u dvorište doći rotor ili bager, jedno je jasno: Put Dikla ponovno postaje gradilište, a građani – kolateralna žrtva. HDZ-ov model “razvoja” još jednom pokazuje svoje lice – beton, asfalt, provizije i politički selfiji. Ista ekipa koja je Zadar pretvorila u šahovsku ploču prokopanih ulica sada poručuje da “rade za dobrobit građana”. Zapravo – rade protiv njih. I protiv svakog stabla koje još stoji.