Otvori članak

“Osjećamo odgovornost i nije nam svejedno kako ga ljudi doživljavaju!”

Table of Contents

stakla

Gotovo cijelo jedno desetljeće Zadrani su strpljivo čekali da bi baš uoči prvog kruga lokalnih izbora napokon dobili uređeni Trg Petra Zoranića i Poljanu Šime Budinića. A svemu je prethodilo nekoliko godina ozbiljnih arheoloških i konzervatorskih istraživanja nekadašnjeg antičkog i srednjovjekovnog ulaza u Grad, zatim raspisivanje arhitektonskog natječaja i izbor najboljeg rješenja za uređenje dvaju trgova te, konačno, samo izvođenje radova koje se umjesto predviđenih šest mjeseci, što zbog manjka novca u gradskom proračunu, što zbog problema s izvođačem radova, razvuklo na dvije godine.

U početku je problematična bila kvaliteta kamena ugrađenog u pločnik Poljane, kasnije je iscurila zaštitna boja iz hrastovih klupa, a danas još se uvijek traži najbolje rješenje za problem “proklizivanja” po staklenim oknima za kišnog vremena. Početak izvođenja radova dobio je dodatno na težini kad se u “javnu raspravu”, poslovično baš uoči prve lopate, uključila takozvana zadarska javnost, zgražajući se što će s Poljane biti uklonjen drvored olinjalih palmi i nekoliko kvadrata “autohtonih” maćuhica, tako karakterističnih za Bjelovarsko-bilogorsku županiju.

Ipak, kad se svi friži zbroje, oduzmu svi pro et contra, Zadar je od rata naovamo ipak uspio obnoviti pet gradskih trgova unutar povijesne jezgre i kad se danas njima šetate, osim pseudohistoricističkog Trga pet bunara, svi izgledaju više-manje arhitektonsko uspjeli. Još važnije, uza sve za i protiv, uređeni trgovi postali su nove gradske atrakcije koje je većina građana jako dobro prihvatila. A takav feed back posebno raduju autore pobjedničkog rada, zagrebačke arhitekte Aleksandru Krebel i Alena Kostrenčića.

– Ima li smo dosta ograničenja od konzervatora, bilo je nekoliko rješenja i varijanti, ali sada kada je sve završeno mogu reći da sam sretna. Da, sretna sam, jer smo dobili prostor s atmosferom potpuno drukčijom u odnosu na druge gradske trgove, prostor ugodan za boravak, koji nikome ne konkurira, pa ni nedavno uređenom Forumu. Mislim da je Trg uspio, a sudeći po reakcijama kolega, čini se da smo dobili mali plus više na kvalitetu cijelog prostora, urbanistički izazovnog i bogatog povijesnim slojevima – govori Aleksandra uz upozorenje da trg još uvijek ima tehničkih nesavršenosti koje će ubrzo biti uklonjene, ali u cjelini je jako zadovoljna izvedbom radova koji su uspjeli artikulirati njihovu ideju.

Uklanjanje zelenih otoka i popločanje istarskim kamenom Poljane Šime Budinića maksimalno je naglasilo starokršćansku fasadu crkve sv. Šimuna, a gotovo dekirikovska čistoća prostora, koja je naišla na brojne kritike, ukazala je na novostvoreni potencijal za javna događanja, poput prošlogodišnjeg simfonijskog koncerta, ali i buduća događanja ispred novog muzejskog centra koji bi se uz pomoć EU fondova trebao smjestiti u Providurovoj i Kneževoj palači. Dovoljno je zamisliti kako bi u tom prostoru mogle izgledati goleme skulpture, recimo, Jeffa Koonsa, i svaka sumnja se čini izlišna. Trg Petra Zoranića u produžetku Poljane s atraktivno prezentiranim arheološkim iskopinama u podnim staklenim otvorima, cijelom je tom prostoru – od Perivoja kraljice Jelene, preko Trga pet bunara, Trga Petra Zoranića, Poljane Šime Budinića i ulaska u Kalelargu – došao kao točka na i davši mu potpuno novu dimenziju.

– Htjeli smo zadržati intimni karakter prostora u kojem ljudi prolaze, sjede u kafiću ili marendavaju na otvorenom u konobi. Imali smo sreću s kontekstom, povijesni prostor u kombinaciji s arheologijom koji je trebalo artikulirati. Ali ne tako da od Trga napravimo arheološku “rupu”, već da Trg bude maksimalno u funkciji grada i građana – govori Aleksandra svjesna svih kritika na račun “puste” Poljane i staklenih površina koje se uistinu opasno proklizavaju kad padne kiša.

– I Alen i ja pratimo reakcije ljudi i korisnika poljane i trga. Osjećamo odgovornost za taj prostor i nije nam svejedno kako ga ljudi doživljavaju. Ipak, kad sve te kritike i prigovore uzmem u obzir i dalje mislim da nismo napravili ništa krivo. Željeli smo definirati osnovne stvari: dobar i kvalitetan pločnik, naglasiti Kolonu, tu os na ulazu-izlazu u Kalelargu, kroz koju se zapravo ulazi u Grad, a konzervatori su inzistirali na otvaranju fasade sv. Šimuna i antičkog portala. Osim toga, Zadar je grad guste matrice i nije potrebno da svaki prostor bude ispunjen. Mislim tu na prigovore zašto nismo vratili barem jedan drvored zelenila s klupama za sve korisnike crkve. Mi smo poljanu vidjeli kao početak Kalelarge koja u ritmu grada ima svoje mjesto.

Ona je “pauza” prije ulaza u Kalelargu, odmor prije dolaska na Trg koji nudi “spektakl”, atmosferom i staklenim podovima. U tom smislu mi je žao što su konzervatori odustali od ostaklinjavanja arheoloških ostataka uz župnu kuću koji su ostali najmanje privlačni. Ne samo zašto što su najbolje sačuvani i najljepši ostaci antičkog ulaza u grad, već i zbog stakla koje, prema reakcijama korisnika, daje posebnu efektnost trgu – zaključuje Aleksandra.

Komentari

Posljednje