Zadar

BIOGRADSKI POUČAK Do legalizacije kuća preko legalnih cesta

Kako provesti legalizaciju nezakonito izgrađenih građevina bez legalnih javnih prometnica? Nažalost, nikako. U Biogradu su na ovaj problem naišli znatno prije novog zakona o legalizaciji pa su odlučili zasukati rukave i stvar riješiti na svoj način, bez pomoći države.

Prije godinu i pol dana krenuli su s izradom projekata i otkupom zemljišta za svaku javnu prometnicu na području grada. Na vrijeme su, kažu, shvatili da bez legalizacije prometnica nije moguće pokrenuti legalizaciju oko 450 nezakonito izgrađenih objekata na području grada, ali ni povlačiti novac iz europskih fondova za izgradnju komunalne infrastrukture. Rezultat: umjesto dosadašnjih 12 suglasnosti za lokacijsku dozvolu, građanima će ubuduće trebati samo jedna!

Vlastiti ‘know how’

– Biograd je razvio vlastiti ‘know how’ za bržu legalizaciju – kaže ponosno gradonačelnik Ivan Knez, mašući debelim snopom nacrta i dokumenata pripremljenih za legalizaciju 19 prometnica u dužini dva i pol kilometara na području naselja Torovi. Tu se, naime, te na području Grande, Bošane i Centra, nalazi najveći broj bespravno podignutih objekata u Biogradu pa je bilo logično da proces legalizacije od tamo i krene.

– Za područje koje želimo legalizirati najprije je potrebno donijeti urbanistički plan. Zatim treba ishoditi lokacijske dozvole za prometnice, što znači projekt i čisto vlasništvo. A to 40 godina nitko nije rješavao! Neke prometnice nisu bile ucrtane, neke nisu dolazile do parcela, negdje ih nije bilo, neke su bile nepotrebne… Odlučili smo racionalizirati cijelu prometnu mrežu tako da svaka parcela dobije pristup. Odredili smo širinu cesta na šest, devet i dvanaest metara te krenuli u izradu projekata i rješavanje vlasničkih odnosa. Prije toga legalizacija obiteljskih kuća nije bila moguća – objašnjava Knez.

Od 22 kilometara prometnica na području Biograda dosad je izrađena projektna dokumentacija za 12 kilometara, među kojima i 3,5 kilometra prometnica pod upravom Županijskih cesta. Istovremeno je završen otkup na oko tri kilometra cesta, što je Grad Biograd već platio oko 6 milijuna kuna. Za otkup zemljišta u ovoj godini predviđena su dva milijuna kuna, a na području cijelog grada, odnosno svih 22 kilometara cesta, potrebno je oko 30 milijuna kuna.

Povlačenje iz EU fondova

– Takvo stanje nije samo u Biogradu. Riječ je o općem problemu. U Hrvatskoj nema grada koji ima građevinsku i uporabnu dozvolu za sve prometnice. Siguran sam da smo mi među prvima, ako ne i prvi u Dalmaciji koji su odlučili sustavno riješiti problem, jednom zauvijek. Težak je i skup to put, ali drugog nema. A bez legalnih cesta nije moguće povlačiti sredstva iz europskih fondova – navodi Knez. – Zahvaljujući sređivanju cesta, Biograd je već povukao milijun eura iz predpristupnih fondova, a u pripremi je projekt za još milijun koji će također biti utrošeni na širenju kanalizacijske mreže. Svi oni koji govore da će iz proračuna financirati komunalno opremanje gradova i općina, pričaju priče i ne govore istinu. Nitko nema toliko novca za sve što je potrebno napraviti, a nema ga više ni država. Ostaju nam jedino EU fondovi – zaključuje gradonačelnik Biograda.

Olakšice za građane

Za legalizaciju obiteljske kuće do 500 metara kubičnih (prizemlje plus kat) u Biogradu potrebno je oko 100 tisuća kuna. Od tog iznosa na komunalni doprinos otpada 30 tisuća kuna. Svi koji prebivaju na području Biograda najmanje 10 godina komunalni doprinos mogu plaćati obročno na 10 godina po znatno nižim cijenama. Umjesto punog iznosa od 138 kuna po kubiku, oni će za objekte do 700 metara kubičnih plaćati samo 27 kuna po metru. Za sve preko toga komunalni se doprinos plaća u punom iznosu. Pod pretpostavkom da svih 450 “ilegalaca” pokrene legalizaciju, svaki bi godišnje u gradski proračun trebao uplatiti 3000 kuna, odnosno 1,35 milijuna kuna godišnje. Za 10 godina u gradsku bi se blagajnu tako ukupno slilo oko 13,5 milijuna kuna.

‘Krvna slika’ parcela

– Da bi se moglo pristupiti legalizaciji cesta prethodno je trebalo napraviti obnovu katastarskih knjiga. Dosad je završeno 90 posto posla, a ostatak bi trebao biti završen za godinu dana, kaže Knez. Obnova katastra osnova je GIS sustava, modernoga informatičkog sustava u gradskoj upravi, koji na jednom mjestu objedinjuje sve podatke o pojedinoj parceli na području grada. Tako ćemo dobiti “krvnu sliku” svake parcele: broj čestice, vlasništvo, što se na njoj događa, ima li lokacijsku, građevinsku ili uporabnu dozvolu. Sustav se svakodnevno upotpunjuje, a kompletiran će biti za dvije godine – kaže Knez. Inače, projekt izrade nove mreže gradskih prometnica Grad Biograd je povjerio tvrtki GIN company iz Zadra. Ugovor vrijedi četiri milijuna kuna.





Related Articles

Back to top button